Wat is een lens? Aan de buitenkant niks meer dan een cilinder die optische elementen bevat die zich verplaatsen wanneer je focust door aan de ring rond de cilinder te draaien. Maar zelfs in zijn basis vorm is een camera lens veel complexer dan mogelijk op het eerste gezicht lijkt. Een lens is meer dan een opsomming van onderdelen. Wanneer je een lens aan een camera vastmaakt, dan is je keuze van een lens net als een schilder die zijn kwast uitkiest. Voor fijnere details zal een schilder een nauwere en meer puntige kwast uitkiezen. Voor wolkvrije luchten is een dikkere kwast een betere keuze. Wijde hoek lenzen kunnen meestal het beste gebruikt worden voor wijde uitgestrekte landschappen en krappe interieur foto's, terwijl telefoto's het beste zijn om voorwerpen in de verte dichterbij te halen en voor portretten. Dit zijn echter geen vaste regels en je bent natuurlijk vrij om te experimenteren. In dit artikel zullen we het uitgebreid gaan hebben over de Canon lenzen en wat Canon objectieven zo speciaal en gewild maakt.
De meeste fotografen zouden een portret niet met een wijde hoek lens maken, maar in de juiste omgevingen en met de voorzichtige plaatsing van de objecten in het frame, kunnen wijde hoek lenzen gebruikt worden om dynamische omgevingsportretten te maken. De comprimerende aard kan daarnaast net zo'n visuele dynamiek aan landschappen toevoegen wanneer je deze vanaf een grote afstand vastlegt.
De criteria die de beeldkwaliteit van een lens bepalen zijn onder andere de hoeveelheid elementen die de lens bevat, de vormen van deze elementen, hoe ze gegroepeerd zijn, het soort materiaal waar ze van gemaakt zijn en wat voor deklaag ze hebben. En dan is er ook nog het diafragma van de lens en hoe wijd deze opent, de vorm en de hoeveelheid diafragma bladen, de lens bevestiging, de autofocus motoren, het beeldstabilisatiesysteem (als die er is) en zo kunnen we nog wel even doorgaan.
De evolutie van lens design, van single tot fluoriet
Er zijn vijf basis soorten camera lenzen, waarbij de meest basis een single is, welke zoals de naam al aangeeft bestaat uit een enkel glazen lens element. Singles worden opgevolgd door doublets, welke gemaakt zijn van twee samengevoegde elementen. Daarna krijg je doubles, welke twee losse lens elementen bevat en triplets, welke drie individuele elementen bevatten in een convex/concaaf/convex sequentie.
Tot slot zijn er nog de symmetrische lenzen. Dit is een lens design die twee groepen van een of meer lens elementen bevat, die aan beide kanten van het lens diafragma gepositioneerd zijn. Sommige van de meer voorkomende symmetrische lens designs zijn Double-Gauss, Tessar, Planar en Orthometer. Interessant is dat het DNA van de meeste moderne lens designs veel onderdelen bevatten van de originele Canon 50mm f/1.8, een Gauss type lens design die in 1951 geïntroduceerd werd.
Vandaag de dag biedt Canon een uitgebreide selectie van meer dan 70 EF serie vast brandpuntsafstand en zoom Canon lenzen, die ontwikkeld zijn om de uitdaging van bijna elk fotografische scenario aan te gaan die je maar kan bedenken.
Wat maakt een lens een Canon lens?
Als je de optische ingenieurs van Canon zou vragen om de meest belangrijke attributen en principes op te noemen van een kwalitatief lens design, dan zouden ze het volgende antwoorden:
- Lichtstralen die de lens binnenkomen via een enkel voorwerp punt, komen uiteindelijk samen bij een enkel punt na door de lens gegaan te zijn.
- Platte oppervlaktes die loodrecht op de optische as staan zien er net zo plat uit in de uiteindelijke foto.
- Platte voorwerpen die loodrecht op de optische as staan komen er hetzelfde en zonder verstoring uit.
- Kleurwaarden moeten waarheidsgetrouw nagebootst worden.
In een notendop zijn hun doelen om lenzen te ontwikkelen die in staat zijn om beelden vast te leggen die scherpte van rand tot rand weergeven met accuraat verwerkte kleuren en contrast en minimale verstoring. Om deze doelen te bereiken maakt Canon gebruik van een combinatie van geavanceerde optische, micro-elektronische en nauwkeurigheid fabricage technologieën, om wat men ziet als de industrie standaard van beeldkwaliteit, lens design en fabricage kwaliteit te produceren.
Optische glas, fluoriet, UD glas en super UD glas
Optisch glas is het basis ingrediënt van een camera lens. Woorden die gepaard gaan met optisch glas zijn onder andere nauwkeurige refractie en verspreidingskarakteristieken, met net zulke strikte standaarden voor transparantie, kleurechtheid, afwijkingen, strepen en bubbels.
De standaard waarmee optisch glas geclassificeerd wordt, is het Abbe nummer, welke bepaald wordt door de compositie en specifieke optische karakteristieken van het glas. Er zijn zo'n 250 verschillende Abbe waarderingen en het is niet vreemd om meer dan een type Abbe glas in een enkel lens design terug te vinden.
Meer dan optisch glas
Tijdens het proces van het ontwerpen van de eerste generatie L serie Canon lenzen (de premium Canon objectieven), moesten Canon ingenieurs verder gaan dan de praktische beperkingen van zelfs het fijnste optische glas. Na uitgebreide testen in het lab en daarbuiten, begon Canon elementen toe te voegen die gemaakt waren van fluoriet, een zeldzaam aards materiaal.
Een merkbare kwaliteit van fluoriet glas, is de mogelijkheid om rood, groen en blauw licht in punten samen te laten komen die veel nauwer zijn dan wat optische glas kan presteren, wat kleurranden significant verminderd (chromatische afwijking). Door zijn hoge niveau van optische helderheid, produceert fluoriet ook hogere waarden van beeld afbakeningen vergeleken met conventionele optische glas formules.
De minpunten van fluoriet glas zijn onder andere de zeldzaamheid en de moeilijkheid en kosten van het verwerken en slijpen volgens hoge optische standaarden. Om de kosten te verlagen hebben de optische ingenieurs van Canon goedkopere synthetische fluoriet kristallen ontwikkeld, welke hetzelfde niveau van chromatische afwijking controle en echte kleur karakteristieken hebben, eigenschappen die het natuurlijke fluoriet erg zeldzaam maakte.
Fluoriet elementen leidde tot de ontwikkeling van UD (Ultra Low Dispersion) glas, wat lage straalbrekende en verspreidende eigenschappen heeft en contrast en oplos kracht verbeterde. Dit werd gevolgd door Super-UD glas, wat weer een verbetering is op de UD glas technologie. Net als bij fluoriet, heeft de toevoeging van UD en Super-UD glas technologieën, Canon ingenieurs de mogelijkheid gegeven om Canon objectieven te ontwerpen die kleiner, lichter en scherper zijn dan hun voorgangers.
Het is belangrijk om op te merken dat Canon veel werk heeft verricht om het gebruik van glas in lood te elimineren. Ondanks het feit dat lood een natuurlijk element is die vaak te vinden is in glas en milieuvriendelijk is wanneer het toegevoegd is aan glas, hebben de optische ingenieurs van Canon een milieuvriendelijk fabricageproces ontwikkeld, die de optische eigenschappen behouden die noodzakelijk zijn om de beste Canon lenzen te ontwikkelen.
Wat is een II lens?
Veel nieuwere Canon EF serie lenzen hebben een ‘II' in hun naam. Deze Canon lenzen zijn optisch identiek aan hun voorgangers zonder II, maar hebben een verbeterde weerbestendige constructie en verbeterde anti-reflecterende cilinder oppervlaktes.
L serie Canon lenzen
De beste Canon objectieven zijn de L serie Canon lenzen. Deze kan je makkelijk herkennen aan de vetgedrukte rode lijn rond de voorkant van de cilinder en deze Canon lenzen zijn superieur op het gebied van beeldkwaliteit en constructie detail. Alhoewel in eerste instantie de letter L bedoeld was om het woord Luxueus aan te geven, is de waarheid dat de L serie Canon objectieven door zowel professionals als enthousiastelingen die de markt kennen, gezien worden als de scherpste en best gebouwde Canon lenzen op de markt.
Naast de nieuwste Ultra Low Dispersion en flueriet glas technologieën, asferische lens oppervlaktes en Super Spectra Multi deklagen, hebben L serie Canon lenzen ook een stevige legering constructie en zijn ze grondig gesloten tegen vocht en stof.
De L serie Canon objectieven en dan voornamelijk de vele telefoto zooms en prime telefoto Canon lenzen, kan je herkennen aan hun onderscheidende witte cilinders. Deze lichtere kleur wordt niet aangebracht vanwege esthetische redenen. Als je namelijk een lichtere kleur op de externe oppervlaktes van een lens cilinder doet, dan helpt dit om de opbouw van hitte te minimaliseren, waardoor de mogelijkheid verminderd wordt dat de scherpte van de lens door het uitzetten van het glas beïnvloedt wordt.
Canon was een van de eerste bedrijven die lichtere kleuren op de cilinders van hun lenzen aanbracht. Als een gevolg was tijdens sportevenementen duidelijk te zien dat veel van de professionals een foto's maakte met onderscheidend gekleurde Canon uitrusting.
Bij vele telefoto Canon lenzen met zwarte cilinders gaat de focus verder dan oneindig. Dit is een focus compensatie feature die bekend is als over-focus en wordt gebruikt om de uitzetting door de hitte te compenseren, wat de oneindigheid van donkere lenzen verplaatst tijdens hete en zonnige klimaten.
Asferische lens oppervlaktes
In een perfecte wereld produceren alle camera lenzen beelden die scherp (zelfs langs de randen) en vrij van storing zijn, geen optische afwijkingen hebben en echte kleuren reproduceren. Het probleem is dat we niet in een perfecte wereld leven, wat betekent dat als we perfecte lenzen willen met een grote verscheidenheid aan brandpuntsafstanden en maximale aperturen, we verder moeten gaan dan de basis.
Bij snellere, wijdere apertuur en wijdere hoek lenzen kunnen optische afwijkingen en scherpte langs de randen een uitdaging zijn, zelfs bij de lenzen die van het beste optische glas zijn gemaakt. Om dit probleem aan te pakken begonnen optische Canon ingenieurs (met de hulp van geavanceerde CAD computer applicaties) vrij gebogen of asferische oppervlaktes aan hun lens designs toe te voegen.
In tegenstelling tot conventionele convex en concaaf lens oppervlaktes, hebben asferische oppervlaktes extra kuilen en bulten langs de oppervlaktes van het lens element, wat de rand tot rand beeldscherpte verbeterd met een merkbare vermindering van sferische afwijkingen.
Net als dat kleine vleugels aan het uiteinde van vele commerciële vliegtuig vleugels het brandstof verbruik verbeteren door de drag te verminderen terwijl de vleugels door de lucht snijden, verbeteren asferische lens oppervlaktes de algehele beeldkwaliteit door een hoog niveau van oploskracht te behouden en dit gelijkmatig over het hele frame.
Alhoewel meer complex en duurder om te ontwikkelen dan fabriceren, kan een enkel asferisch element vaak twee of meer sferische elementen vervangen, wat het tegelijkertijd mogelijk maakt om lenzen te ontwikkelen die niet alleen beter presteren, maar ook kleiner, lichter en vaak minder duur om te produceren zijn dan traditionele lens designs.
Naast de gemalen en gepolijste asferische elementen die bij vele professionele L serie Canon lenzen gebruikt worden, produceert Canon ook gegoten glas asferische lens elementen die minder productie intensief zijn, naast precisie gegoten plastic lens elementen die bestaan uit ultraviolet licht geharde hars oppervlaktes die asferische oppervlaktes in hen gegoten hebben voor het gebruik in goedkopere vervangbare lenzen en geavanceerde compactcamera's.
Diffractieve optica (DO)
Canon produceert momenteel verschillende Canon lenzen die diffractieve optica bevatten, waaronder de EF 400mm/f/4 DO IS USM en EF 70-300mm/f4.5-5.6 DO IS USM. Diffractieve optica worden gemaakt met twee of drie glas elementen, waarbij elke aan beide kanten een deklaag met diffractieve optica heeft en dit samengevoegd is in een enkel DO element met meerdere lagen.
Het voordeel van DO elementen, is dat ze de fabrikant de mogelijkheid geven om kleinere en lichtere zoom lenzen met hoge prestaties te maken, waardoor fotografen die afmetingen en gewicht erg belangrijk vinden hun optische bereik uit kunnen breiden, terwijl ze de huidige afmetingen en gewicht van hun camera rugzakken behouden. Als je veel reist, dan is dit zeker iets wat je in gedachten moet houden.
Zwevende elementen: rand scherpte behouden op wijde hoek lenzen
Wanneer je vanaf kleinere afstanden focust, dan beginnen veel lenzen last te krijgen van optische afwijkingen en een gebrek aan oploskracht, door de vergrote afstanden tussen de lens groepen.
Om dit probleem op te lossen maakt Canon gebruik van zwevende lens elementen die onafhankelijk van de primaire lens groepen bewegen, met het enige doel om een scherp en gelijkmatig detail te behouden over het gehele beeld veld en een lage hoeveelheid chromatische afwijkingen terwijl de lens het verste focuspunt bereikt.
Alhoewel ze het meeste gebruikt worden in wijde hoek Canon lenzen, kan je zwevende elementen ook vinden in sommige wijde apertuur, middenklasse telefoto en EF serie macro Canon lenzen terugvinden.
Lens deklagen
Zelfs de beste optische glas formuleringen kunnen niet het volledige visuele spectrum vernauwen tot een enkel focuspunt en optisch glas zonder deklaag kan flare en kleurafwijkingen ook niet volledig controleren door licht dat het lens oppervlakte raakt. Om deze beperkingen van optisch glas te verbeteren, worden deklagen die meestal bestaan uit magnesium fluoride of siliciummonoxide dun en gelijkmatig aangebracht op beide oppervlakten van elk lens element.
Omdat licht verschillende golflengtes beïnvloedt, worden er mogelijk tot wel tien deklagen gebruikt om een gelijkmatig consistent kleurverloop van het visuele kleurspectrum te behouden, met een minimale hoeveelheid van flare en kleurafwijkingen.
Alhoewel logica anders doet denken, verhinderd het aanbrengen van meerdere lagen op een lens element niet de licht verzendende kwaliteiten van een lens. In de praktijk verbeteren lens deklagen de licht verzendende kwaliteiten van glas, door de standaard reflectieve karakteristieken van glas te elimineren.
Canon lenzen hebben Super Spectra deklagen, welke helpen om scherp beeld detail, rijke verzadigde kleuren en een correct niveau van beeldcontrast te behouden, zelfs in backlit situaties. Super Spectra multi deklagen, welke 99,9% van het volle spectrum licht door de Canon lenzen laten, bieden ook een extra beschermende laag over de oppervlaktes van elk lens element.
Een relatief nieuwe vorm van lens deklaag is Sub Wavelength Structure Coating (SWC), welke bij veel L serie Canon lenzen gebruikt wordt om ghosting en flare nog meer te minimaliseren wanneer ze aangebracht worden op de grote gebogen lens elementen van ultra wijde en lange telefoto Canon objectieven.
SWC deklagen maken gebruik van microscopisch dunne lagen van aluminiumoxide, welke dunner zijn dan de golflengte van zichtbaar licht (220 nm) en het reflecterende licht limiteren tot ongeveer 0,05%.
Naast Super Spectra en SWC lens deklagen, worden viezigheid en vingerafdruk bestendige fluorine deklagen gebruikt op oppervlaktes van lens elementen van sommige EF serie Canon lenzen.
De mechaniek van Canon lenzen
EF, EF-S en EF-M elektronische lens mounts
Er zijn drie onderscheidende families van Canon objectieven. Deze bestaan uit de EF mount, voor het gebruik met Canon full-frame (24 x 36mm) en APS-C (22,3 x 14,9mm) digitale spiegelreflexcamera's, de EF-S mount, welke exclusief gebruikt wordt met Canon APS-C digitale spiegelreflexcamera's en de EF-M mount, welke ontworpen is om exclusief te gebruiken met Canon EOS M systeemcamera's.
Wat deze lens mounts gemeen hebben zijn solid-state elektronische componenten die bijna onmiddellijke communicatie tussen de camera en het objectief mogelijk maken. Door mechanische onderdelen te vervangen met elektronische data verzend controle, kunnen Canon lenzen een snellere autofocus en nauwkeurige apertuur controle bereiken, wat scherpere, consistent accurate belichtingen tijdens de meest uitdagende omstandigheden belooft.
Omdat de beeldcirkels op EF Canon objectieven ontwikkeld zijn om full-frame sensors te bedekken, kunnen ze ook gebruikt worden op APS-C digitale spiegelreflexcamera's, welke kleinere oppervlakte gebieden hebben (1,6x crop factor). Het tegenovergestelde (EF-S Canon objectieven of full frame EF mounts) is niet mogelijk, omdat de beeldcirkels op EF-S Canon lenzen kleiner zijn dan de cirkel die nodig is om een full-frame sensor te bedekken. EF-S Canon objectieven zijn alleen bedoeld voor gebruik met EF-S mounts, welke op Canon APS-C digitale spiegelreflexcamera's terug gevonden kunnen worden.
De EF-M mount van Canon is ontwikkeld om gebruikt te worden met APS-C Canon EOS systeemcamera's. De flensafstand van de EF-M mount is korter dan de standaard EF mount (18 vs 44mm) en de afmetingen en het gewicht van deze lenzen zijn ook kleiner en lichter.
Alhoewel EF-S en EF-M Canon objectieven beide ontwikkeld zijn om hetzelfde APS-C beeldveld te dekken, zijn ze totaal verschillend in design en kan je ze niet verwisselen. Dus een EF-M mount kan niet op een APS-C systeemcamera gebruikt worden en andersom ook niet.
Het overgrote deel van de Canon lens mounts zijn gemaakt van roestvrij staal. Sommige Canon lenzen, waaronder bepaalde lichtgewicht variabele apertuur kit zooms en de 50mm f/1.8 II zijn van plastic gemaakt. Alhoewel ze niet zo stevig zijn als roestvrij staal, hebben de roestvrij staal polymeren die gebruikt worden om deze mounts te fabriceren een goede kwaliteit en is goed genoeg voor het gebruik met deze kleinere groep lichtgewicht optica.
Elektromagnetische diafragma's
Een component die in alle EF en EF-S Canon lenzen gevonden kan worden, is een elektromagnetisch diafragma (EMD). In tegenstelling tot mechanische lens diafragma's, welke niet altijd consistent nauwkeurige apertuur openingen vormen van de ene belichting naar de volgende., vormen EMDs elke keer nauwkeurige apertuur openingen wanneer ze sluiten. En omdat ze magnetisch aangestuurd worden, is de lag tijd tussen het indrukken van de sluiter en de diafragma bladen bijna nihil. EMDs zijn ook stiller en kleiner dan mechanische diafragma assemblages.
Ultrasonische motoren (USM)
Een grote uitdaging voor lens fabrikanten, is het ontwerpen van autofocus systemen die in staat zijn om objecten scherp te houden, ongeacht de afstand tussen de lens en het object en de snelheid van het object terwijl deze door of langs het beeldveld passeert.
Om deze uitdaging aan te gaan bevatten veel Canon lenzen Ultrasonische motoren (USM), welke in tegenstelling tot veel gebruikte elektromagnetische autofocus motoren gebruik maken van piëzo-elektrische ceramische elementen, om een roterende kracht te produceren, wat resulteert in een snellere, stillere en meer nauwkeurige autofocus reactietijden.
Focus preset
Wanneer je snelle actie vastlegt met langere brandpuntsafstand Canon lenzen, dan kan het lastig zijn om focus snel genoeg aan te passen om alle actie vast te leggen. Om dit probleem aan te pakken, hebben bepaalde telefoto Canon objectieven een focus preset controle, welke het mogelijk maakt om de lens van te voren te focussen op een ingestelde afstand vanaf de positie van de camera. Zodra dit ingeschakeld is, zorgt een draai aan een ring er automatisch voor de lens weer sneller focust naar de vooraf ingestelde focus en is meer nauwkeurig dan focus handmatig aan proberen te passen, vooral wanneer je snelle actie scenes vast probeert te leggen.
Fulltime handmatige focus
Fulltime handmatige focus is wederom een voordeel van het vastleggen met EF Canon objectieven. Canon AF systemen zijn erg nauwkeurig, maar soms zijn er momenten dat je om de een of andere reden de focus een beetje aan wilt passen. Bij de meeste Canon lenzen is het veranderen van focus zo simpel als het draaien van de handmatige focus ring.
Focus vergrendeling
Een erg handige feature die op veel langere telefoto en zoom Canon lenzen gevonden kan worden, zijn focus vergrendelingsknoppen. Deze knoppen kan je aan het voorste uiteinde van de Canon lenzen vinden en zijn in essentie schakelaars die de AF motoren uitschakelen in Continue AF modus en ze zijn erg handig wanneer je de focus wilt vergrendelen op een specifiek punt in het beeldveld.
Interne en achter focussystemen
De focussystemen die gebruikt worden bij fotografische Canon objectieven kan je onderverdelen in drie algemene categorieën, namelijk: all-group focus Canon objectieven, front-group focus en achter en interne focussystemen. Het nadeel van all-group en front-group focussystemen, is dat ze vreemd naar voren uitsteken wanneer je dichtbij focust op een object en hebben schroefdraad mounts die roteren terwijl je focust of zoomt, waardoor het lastig is om gebruik te maken van polarisatie- of grijsverloopfilters te gebruiken.
Om deze problemen op te lossen hebben EF Canon lenzen interne en achter focussystemen die deze negatieve onderdelen achterwege laten. Dit soort lens designs zijn ook kleiner, lichter en hebben snellere autofocus reactietijden, waardoor ze veel meer praktisch en gebruiksvriendelijk zijn.
STM (Stepping Motor Drive)
Stepping motor drives (STM) zijn een van de nieuwere video vriendelijke Canon technologieën. Het grootste voordeel van STM technologie, is de mogelijkheid om de Canon objectieven stil te focussen wanneer je video's met audio maakt. STM kan je momenteel vinden in alle EF-M Canon objectieven en bepaalde EF-S Canon lenzen.
Dingen die je moet overwegen wanneer je je volgende lens gaat kopen
Het verschil tussen het kopen van een nieuwe camera en lens, is dat je je camera waarschijnlijk een keer of zelfs meerdere keren vervangt, voordat je je lens vervangt. In tegenstelling tot camera's die meestal jaarlijks een facelift krijgen of helemaal opnieuw uitgevonden worden, blijft een populair lens design vaak tien jaar of meer in productie. Om deze reden is het de tijd en inspanning waard om eerst goed onderzoek te doen voordat je camera lenzen koopt.
Brandspuntsafstanden en beeldhoeken
Er zijn drie primaire lens categorieën, namelijk: normaal, wijde hoek en telefoto en om het interessant te maken kan je een lens niet altijd indelen op basis van de brandpuntsafstand, omdat Canon camera's fabriceert die full-frame en kleinere APS-C beeldsensors bevatten.
Als je 50mm Canon objectieven bijvoorbeeld gebruikt op een full-frame digitale spiegelreflexcamera (24 x 36mm beeldsensor), dan worden deze gezien als standaard of normale Canon objectieven. Bevestig dezelfde Canon objectieven op een compactcamera met een kleinere APS-C sensor (22,3 x 14,9mm) en het beeld in de zoeker lijkt nu alsof dit vastgelegd wordt door 80mm Canon objectieven.
Het zijn nog steeds 50mm Canon objectieven, maar omdat het opname gebied van de APS-C beeldsensor 40% kleiner is dan een full-frame sensor, wordt het gezichtsveld ook nauwer (van 46,8° naar 30,3°), waardoor het beeldveld vergelijkbaar bijgesneden wordt als nauwere 80mm Canon objectieven.
Om deze reden wordt een wijde hoek lens op een full-frame camera, een semi wijde of normale lens wanneer je deze op een camera bevestigd die een kleinere beeldsensor heeft.
Gelijk aan betekent niet noodzakelijk hetzelfde
Een veelvoorkomende misvatting van crop factoren, is dat wanneer je zegt dat een lens een brandpuntsafstand heeft die gelijk aan is, dat de term gelijk aan betekent dat de brandpuntsafstand van de lens veranderd. Het bijgesneden gezichtsveld is misschien gelijk aan, maar de beeld karakteristieken van de lens blijven onveranderd.
Een voorbeeld is een 60mm macro lens, welke ontwikkeld is om te gebruiken op een APS-C formaat camera en vaak wordt omschreven als een geweldige macro en portret lens, terwijl het in feite een uitstekende macro lens en een middelmatige portret lens is.
Het probleem is dat alhoewel een 60mm lens het gezichtsveld van een 96mm lens vastlegt wanneer deze op een APS-C formaat camera bevestigd wordt, hij niet dezelfde portret vriendelijke compressie als 85mm of 100mm korte telefoto portret Canon objectieven heeft. Het onderwerp wordt vergelijkbaar omlijst, maar hij behoudt de comprimerende karakteristieken van een 60mm lens.
De enige manier waarop je de gezichtsvriendelijke attributen van een 85 tot 100mm portret lens kan behouden op een APS-C formaat digitale spiegelreflexcamera, is een 85 tot 100mm portret lens te gebruiken en ongeveer 40% verder van je onderwerp af te staan, om het frame in hoofd en schouder proporties te vullen.
Wanneer je op zoek gaat naar je volgende lens, dan moet je deze informatie in gedachten houden. Als je dit doet, dan is de kans kleiner dat je de verkeerde brandpuntsafstand voor je behoeften uitkiest.
Lens keuzes
Vaste brandpuntsafstand of zoom lenzen?
Camera lenzen zijn beschikbaar in vaste brandpuntsafstand en zoom configuraties, waarbij beide plus- en minpunten hebben. De negatieve/positieve punten kunnen het beste geïllustreerd worden door de EF-28-300mm /f3.5-5.6L IS USM, een scherpe L serie zoom lens, die een full-frame dekt van wijde hoek tot lange telefoto. Het is een echte lens oplossing. En alhoewel hij nog steeds aardig handelbaar is (9,1 x 18,3cm), weegt hij ongeveer 1,7kg wat aardig zwaar voor de schouders kan zijn na een paar uur wandelen in de stad of een bos. Alles heeft een prijs zoals ze zeggen.
Het pluspunt van vaste brandpuntsafstand lenzen, is dat ze bij de meeste brandpuntsafstanden beschikbaar zijn met wijdere (snellere) maximale aperturen dan zoom lenzen. Vaste brandpuntsafstand Canon objectieven focussen meestal dichterbij en zijn in sommige (maar niet alle) gevallen scherper dan hun zoom tegenhangers.
Het nadeel van vaste brandpuntsafstand Canon objectieven, is dat ze niet zo divers zijn wanneer je objecten vastlegt die snel dichterbij of verder weg van je camera positie verplaatsen. De enige manier om te zoomen tijdens het vastleggen van sportevenementen of wild met vaste brandpuntsafstand lenzen, is je camera positie fysiek veranderen, wat niet altijd mogelijk of praktisch is.
Zooms bieden veel meer flexibiliteit tijdens het vastleggen van sporten, wild en vergelijkbare snelle actie objecten, simpelweg omdat ze het mogelijk maken om je onderwerp snel en makkelijk weer goed in beeld te krijgen zonder dat je je positie aan hoeft te passen. Dit is een prijsloos iets om te hebben wanneer je beeld vastlegt vanaf een vast uitkijkpunt.
Wanneer je vastlegt met zoom lenzen, dan is het makkelijk om lui te worden. Met een vaste brandpuntsafstand lens moet je je onderwerp fysiek benaderen om deze goed vast te leggen. Met een zoom lens zie je iets en zoom je hier op in. En alhoewel er niets mis is met deze manier van vastleggen, is een van de voordelen van een zoom lens dat het erg makkelijk is om een onderwerp vanaf verschillende uitkijkpunten, afstanden en brandpuntsafstanden vast te leggen, zonder te pauzeren en van lens te wisselen.
Als je een 16-35mm wijde zoom gebruikt, dan zijn de verschillen tussen het vullen van het frame met je onderwerp vanaf het 16mm uiteinde van een brandpuntsafstand en 35mm vanaf een grotere afstand enorm. Hetzelfde kan gezegd worden voor 24-70mm en 70-200 zooms. Wanneer je de tijd hebt, probeer je onderwerp dan op verschillende brandpuntsafstanden en afstanden te bekijken.
Als we een nadeel moeten benoemen van zoom objectieven, dan is het dat geen enkele wijder opent dan f/2.8 en zo wel, dan zouden ze erg zwaar zijn. Het is niet zo dat zoom lenzen met wijdere maximum aperturen (bijvoorbeeld f/2 of f/1.4) onmogelijk om te ontwerpen zijn, maar je zou een heftruck nodig moeten hebben om ze te bevestigen. Het lezen van de specificaties van een 70-200 f/1.4 of 16-35mm f/1.4 zou erg grappig zijn.
Zijn vaste brandpuntsafstand lenzen scherper dan zooms? Niet noodzakelijk, aangezien veel moderne zooms prima mee kunnen komen met een vaste brandpuntsafstand tegenhangers op het gebied van oploskracht, contrast en algehele beeldkwaliteit. En ze zijn in staat om erg goede foto's te maken.
Constante en variabele apertuur zoom lenzen
Zoom lenzen zijn beschikbaar in twee variaties, namelijk: constante apertuur en variabele apertuur. Constante apertuur lenzen (welke een consistente maximale apertuur aanhouden, ongeacht de brandpuntsafstand) zijn over het algemeen sneller (hebben wijdere aperturen) dan de meeste variabele apertuur modellen. Constante apertuur zooms zijn vaak ook groter, zwaarder en vaak prijziger vergeleken met variabele apertuur tegenhangers.
Variabele apertuur zooms verliezen hun vaardigheid om een constant volume van licht te verzenden wanneer de lens zoomt van wijde hoek naar telefoto. Daarom start een zoom mogelijk bij f/3.5 tijdens een wijde hoek positie, maar verandert dit naar f/5.6 of f/6.3 bij het telefoto einde van de brandpuntsafstand. Terwijl je inzoomt vindt minder licht zijn weg naar de beeldsensor.
Het is belangrijk om te onthouden dat alhoewel variabele aperturen vaak een synoniem zijn voor kit zooms, ze ook gevonden kunnen worden in een aantal L serie Canon objectieven. In andere woorden, beoordeel een lens nooit op basis van zijn f/stops.
Beeldstabilisatie
Afhankelijk van de belichting, brandpuntsafstand en de maximale apertuur van een lens, komt er een punt dat het extra moeilijk wordt om scherpe beelden vast te leggen door het schudden van de camera. Als een regel wordt het afgeraden om een camera met de hand vast houden bij een sluitersnelheid die lager is dan de numerieke waarde van de brandpuntsafstand van de lens die gebruikt wordt op een full-frame 35mm camera (1/brandpuntsafstand-seconde).
In andere woorden, als je een 50mm lens gebruikt op een full-frame camera, houdt de camera dan niet vast bij snelheden lager dan 1/50-seconde. Bij een 200mm lens moet je de sluitersnelheid boven de 1/200-seconde houden. Wanneer je een 20mm lens gebruikt, dan kan je de sluitersnelheid makkelijk verlagen naar 1/20-seconde. Hiermee willen we niet zeggen dat het onmogelijk is om een 500mm lens met de hand vast te houden met 1/125-seconde en een scherp beeld te krijgen, maar de kans is groot dat je resultaten veel beter zullen zijn bij 1/500-seconde.
Om voor scherpe beelden te zorgen bij een sluitersnelheid die lager dan aanbevolen is, wordt beeldstabilisatie toegevoegd aan bepaalde Canon objectieven, om ervoor te zorgen dat bewegingen van de camera geminimaliseerd worden en meer mogelijkheden zijn om de camera met de hand vast te houden.
Het nieuwste beeldstabilisatiesysteem van Canon vertrouwt op dubbele roterende gyroscopen die het pad van de schuddingen ten opzichte van het beeld detecteert en deze corrigeert door een onafhankelijke beeld stabiliserende lens groep te verplaatsen in de tegenovergestelde richting van de lens beweging, wat de beweging elimineert, waardoor een ononderbroken pad voor de inkomende lichtstralen behouden blijft.
Dus in plaats dat je sluitersnelheden moet behouden van niet lager dan 1/400-seconde, kan een fotograaf die een Canon EF 400mm f/4 DO IS USM lens gebruikt een scherp beeld krijgen met sluitersnelheden zo laag als 1/25-seconde.
Naast de standaard IS (beeldstabilisatie) modus, hebben bepaalde Canon lenzen met beeldstabilisatie ook een IS modus 2, wat beeldstabilisatie van bewegende objecten mogelijk maakt. Wanneer je deze modus inschakelt is het systeem zo ontwikkeld om bewegende onderdelen te detecteren en schakelt hij automatisch de sensors uit die horizontale beweging detecteert. Dit maakt het mogelijk om te focussen op verticale beweging.
Een beeldstabilisatie feature die je alleen om EF-M Canon objectieven zult vinden, is dynamische beeldstabilisatie, welke naast soepele beelden tijdens omstandigheden met weinig licht, een stepping motor hebben voor stillere en soepelere video's.
Het is belangrijk om op te merken dat alle beeldstabilisatie Canon lenzen tripod en monopod compatibel zijn. In tegenstelling tot beeldstabilisatiesystemen van andere fabrikanten, welke je uit zou moeten schakelen als je een tripod of monopod gebruikt, zijn beeldstabilisatie Canon objectieven zo ontworpen om deze ondersteuningsapparaten te detecteren en het beeldstabilisatiesysteem automatisch uit te schakelen.
De voordelen van wijdere (snellere) lens aperturen
Wanneer je op zoek gaat naar een lens, dan is het niet ongewoon om Canon objectieven te vinden die een gelijke brandpuntsafstand, maar verschillende maximale aperturen hebben. Zo biedt Canon bijvoorbeeld 50mm Canon objectieven met maximale aperturen van f/1.8, f/1.4 en f/1.2. Al deze Canon objectieven zijn uitstekende optica en in staat om prima foto's te maken, alhoewel ze verschillen in de vaardigheden om situaties tijdens weinig licht vast te leggen, gewicht, afmetingen, focus bereik en prijs.
De langzamere en minst dure Canon EF 50mm f/1.8 II is uitstekend voor standaard fotografen en voldoende voor bijna elke behoefte. Andere personen geven misschien de voorkeur aan de EF 50mm f/1.4 USM, welke een derde stop sneller is en een stevigere roestvrij stalen lens mount heeft. De legendarische EF 50mm f/1.2L USM is bedoeld voor professionals en anderen die nog betere prestaties tijdens weinig licht nodig hebben.
Afgezien van vaardigheden tijdens weinig licht, kiezen veel fotografen ook voor snellere Canon objectieven, omdat wijdere apertuur Canon objectieven het ook makkelijker maken om een onderwerp te isoleren van de achtergrond en voorgrond (selectieve focus), wat de aandacht van de kijker direct op het onderwerp vestigt. Dit is waarom portret en mode fotografen de voorkeur geven aan wijdere apertuur lenzen.
Gecombineerd met de snellere sluitersnelheden (1/4000 – 1/8000-seconde) van moderne digitale spiegelreflexcamera's, is het met deze lenzen ook mogelijk om wijd open beelden vast te leggen tijdens heldere luchten tijdens de middag, zonder hierbij gebruik te hoeven maken van grijsfilters. Wijdere apertuur objectieven maken het ook mogelijk om snellere sluitersnelheden te behouden (en helderdere zoekers) wanneer je polarisatiefilters gebruikt.
Selectieve focus en maximale aperturen
De maximale apertuur van een lens speelt een grote rol bij het vaststellen van de karakteristieken van het uiteindelijke beeld. Als je bijvoorbeeld twee Canon objectieven hebt met een vergelijkbare brandpuntsafstand (een met een maximale apertuur van f/2.8 en een andere met een maximale apertuur van f/1.2) en deze gebruikt met hun wijdste aperturen, dan zal je resultaten krijgen die erg veel van elkaar verschillen op het gebied van hoeveel van het onderwerp in focus is en niet.
Dit is een van de redenen waarom mode, schoonheid en portret fotografen en journalisten vaak kiezen voor een f/1.2 of f/1.4 versie van een objectief, ook al kunnen ze een erg capabele f/1.8 of f/2 versie van de lens vinden voor een derde of de helft van de prijs van het snellere model.
De langzamere, goedkopere modellen kunnen uitstekende foto's maken, maar foto's die gemaakt zijn met wijdere apertuur lenzen hebben een totaal anders visueel karakter, vanwege het bovennatuurlijke samenspel tussen scherpte en vervaging dat je alleen maar krijgt wanneer je wijd open vastlegt met een f/1.2 of f/1.4 objectief.
Ronde apertuur diafragma's en bokeh
Wanneer beeldkwaliteit besproken wordt, dan worden de termen natuurlijk uitziend of aangename bokeh vaak gebruikt om de kwaliteit van hoogtepunten die niet in focus zijn in een foto te beschrijven.
De term bokeh wordt vaak verkeerd gebruikt om selectieve focus te omschrijven, wat een methode omschrijft om een onderwerp te isoleren of een deel van het onderwerp, door foto's te maken met de wijdst mogelijke apertuur, waardoor de voorgrond en achtergrond vervagen.
Bokeh is een transliteratie van het Japanse woord boke, wat volgens de meeste bronnen de esthetische kwaliteiten van het deel van de foto omschrijft dat niet in focus is, dus specifiek of de vervaging esthetisch aangenaam voor het oog is.
Aangename of goede bokeh omschrijft hoogtepunten die niet gefocust zijn en cirkelvormig of lichtjes kolkend zijn in plaats van veelhoekig, geometrisch of lineair. Het is belangrijk om te onthouden, dat alhoewel de meeste mensen het met elkaar eens zijn, een goede of slechte bokeh subjectief en uiteindelijk een kwestie van smaak is. De apertuur diafragma's die gebruikt worden in camera objectieven zijn traditioneel rechthoekige bladen, welke gebieden van een fotograaf die niet in focus zijn er veelhoekig uit laten zien, wat niet de manier is waarop onze cirkelvormige pupillen van onze ogen deze gebieden interpreteren. De optische ingenieurs van Canon lossen dit probleem op door diafragma bladen toe te voegen met gebogen randen, welke lichtpatronen nabootsen die dichter in de buurt komen van hoe onze ogen de wereld interpreteren. Als een gevolg worden de EF serie Canon objectieven vaak geprezen vanwege hun aangenaam natuurlijke bokeh.
Je volgende canon lenzen kiezen
Wijde hoek, ultra wijde hoek en fisheye objectieven
Wijde hoek Canon objectieven kunnen opgedeeld worden in twee onderscheidende categorieën, namelijk: rechtlijnig en visoog. In tegenstelling tot fisheye lenzen welke beelden vastleggen met een gebogen vat verstoring, geven rechtlijnige Canon objectieven evenwijdige lijnen correct en met minimale of geen verstoring weer.
Wijde hoek Canon objectieven hebben beeldhoeken van 84° tot 64°. Voor full-frame camera's betekent dit lenzen van 24 tot 35mm of 15 tot 22mm voor APS-C formaat camera's. Ultra wijde hoek objectieven worden gedefinieerd als lenzen met een beeldhoek van meer dan 84°. Voor full-frame en APS-C formaat camera's biedt Canon een keuze van 20mm (94°/58°) en 14mm (114°/71°) vaste brandpuntsafstand Canon objectieven en ook een 15mm full-frame fisheye (180°).
Fisheye lenzen kunnen ook opgedeeld worden in twee categorieën: cirkelvormige en diagonale fisheyes. Cirkelvormige fisheyes, welke een gezichtsveld van 180° of wijder vastleggen, kan je makkelijk herkennen aan hun ronde beeldvelden. Diagonale fisheye objectieven leggen beelden vast met een beeldhoek van 114 tot 180°, maar vullen het gehele frame.
In tegenstelling tot standaard lenzen die scenes weergeven zoals we ze met onze eigen ogen zien, hebben wijde hoek foto's een groter gevoel van diepte. Het perspectief wordt ook aangepast en de ruimte tussen objecten op verschillende afstanden staan verder uit elkaar dan ze eigenlijk zijn.
Deze ruimtelijke verstoringen kunnen creatief gebruikt worden, afhankelijk van hoe de camera gepositioneerd wordt ten opzichte van het onderwerp. Zo kan een normale steen er monumentaal uitzien als je deze van dichtbij op ooghoogte fotografeert met een wijde hoek lens. Het woord dramatisch wordt vaak gebruikt om foto's die vastgelegd zijn met een wijde hoek objectief te beschrijven.
Wijde hoek objectieven worden vaak gebruikt in commerciële toepassingen, waarbij een deel van een product (of het product zelf) uitgelicht en gescheiden wordt van de omgeving door flink te focussen met een wijdere hoek lens. Wijde hoek lenzen zijn onmisbaar wanneer je interieurs en kleine omgevingen fotografeert. Het is belangrijk om op te merken wanneer je binnen beelden vastlegt met wijde hoek objectieven, interieur ruimtes er vaak groter uitzien dan dat ze eigenlijk zijn, een feit dat niet genegeerd wordt door makelaars. De logische toepassingen voor wijde hoek objectieven zijn landschappen en interieurs, maar wanneer ze doordacht gebruikt worden, dan kunnen ze gebruikt worden voor vele toepassingen, waaronder portretten.
Voor architectuur en landschap fotografen zijn deze lenzen werkelijk waar onmisbaar. In het creatieve gebied maken ultra wijde hoek lenzen het mogelijk om fysieke ruimtes en hun omgevingen te bekijken vanaf verschillende perspectieven. In de juiste handen maken deze objectieven het mogelijk om foto's te creëren die de kijker laten stoppen om de foto beter te bekijken.
De 28mm brandpuntsafstand is handig in verschillende situaties en omgevingen en waarschijnlijk de meest populaire keuze van wijde hoek enthousiastelingen vanwege de mogelijkheid om een wijde hoek lens te zijn zonder dat visueel van de daken te schreeuwen. In de 28mm regio (75°/ 47°) biedt Canon twee keuzes: een beeld stabiliserende EF 28mm f/2.8 IS USM en een wijdere apertuur EF 28mm f/1.8 USM, welke geen beeldstabilisatie heeft, maar 1.3 stops sneller is.
Canon biedt ook een keuze van drie 35mm Canon lenzen (63°/39,3°): een L serie EF 35mm f/1.4L USM en EF 35mm f/2 USM en een EF 35mm f/2 IS USM, welke allemaal erg populair zijn bij Canon gebruikers.
Wat veel gebruikers aantrekt tot 35mm lenzen, is dat net als een 50mm lens, de 35mm niet te veel verandert aan het perspectief, maar in staat is om meer van de onmiddellijke omgeving rond het onderwerp mee te nemen dan een 50mm lens. En omdat hij een iets wijder gezichtsveld heeft vergeleken met een standaard lens, wordt de kijker aangetrokken tot het verhaal. Dit is een van de redenen waarom journalisten 35mm objectieven al tijden loven.
Standaard lenzen
Normale of standaard lenzen vullen het gaat tussen 36mm en 60mm op een full-frame camera (62° tot 40° beeldhoek) of 22,5mm tot 37,5mm op een APS-C formaat camera.
Canon biedt een wijde keuze van normale Canon lenzen, welke uiteenlopen van een instap niveau 50mm f/1.8 tot een snellere 50mm f/1.4 en een nog snellere 50mm f/1.2 voor omstandigheden met extreem weinig licht en/of een nauw bereik selectieve focus.
In tegenstelling tot wijde hoek lenzen, welke schijnbaar de ruimtelijke afstanden tussen objecten op verschillende afstanden vergroten en telefoto objectieven, welke perceptueel de ruimte tussen objecten die zich op verschillende afstanden bevinden afvlakken, zorgen normale lenzen ervoor dat een scene er vergelijkbaar uitziet zoals wij die met onze ogen zien.
Normale lenzen spelen in essentie geen spelletjes met onze ogen op het gebied van onze perceptie van diepte, ze zijn in andere woorden eerlijk.
Als je twee personen zou fotograferen met een standaard objectief op een camera, waarbij eentje 8cm van de lens af staat en de andere 16cm, dan zou de afstand tussen hen in de foto overeenkomen met wat we met onze ogen waarnemen. Dit en de wijdere aperturen van normale lenzen, is wat ze gewenst maakt bij journalisten en anderen, welke hun onderwerpen op optisch gebied recht toe recht aan vast willen leggen.
Korte en medium telefoto lenzen
Camera objectieven met een beeldhoek tussen de 30° en 10° worden standaard of korte telefoto en medium telefoto lenzen genoemd. Op een full-frame camera lopen deze objectieven uiteen van 85 tot 135mm of ongeveer 50 tot 85mm op een APS-C formaat camera. Net als dat een 35mm lens iets wijder is dan een normale lens, is een 85mm lens iets nauwer dan een normale lens.
Portret en mode fotografen geven de voorkeur aan objectieven in deze categorie, omdat ze voor een kleine compressie van gezichtsfeatures zorgen dat aangenaam voor het oog is. De iets nauwere beeldhoek van deze lenzen is ook bedoeld om het onderwerp van de omgeving te onderscheiden, vooral wanneer je met merkbaar snelle (f/1.2, f/1.8 en f/2) maximale aperturen beelden vastlegt die gevonden kunnen worden op de selectie korte en middenklasse telefoto Canon lenzen.
Voor mode en schoonheid fotografen is de Canon EF 85mm f/1.2L II USM ideaal voor klassiek portret gebruik en ook extreme graden van selectieve focus wanneer hij van dichtbij gebruikt wordt met zijn wijdste apertuur. Zelfs op grotere afstanden zijn de selectieve focusafstanden van deze lens ongeëvenaard in zijn klasse.
En voor fotografen met een meer beperkt budget biedt de EF 85mm f/1.8 USM veel van dezelfde attributen van zijn snellere L serie broer met een prijs die aantrekkelijk zou moeten zijn voor professionals en enthousiastelingen. Beide van deze Canon lenzen hebben een gezichtsveld van 28° op een full-frame camera en 17,5° wanneer ze gebruikt worden op APS-C formaat camera's.
Canon biedt nog twee extra Canon objectieven in deze categorie, namelijk: de EF 100mm f/2 USM (24° full-frame, 15° APS-C), welke net als het 85mm aanbod bedoeld is voor portretten en andere korte telefoto behoeften en de populaire EF 135mm f/2L USM (18°, 11,25°), een L serie objectief, die gezien wordt als een van de beste camera lenzen op het gebied van oploskracht en algehele beeldkwaliteit.
Telefoto en super telefoto lenzen
Canon verdeeld hun langere telefoto's in twee specifieke categorieën, namelijk: telefoto, wat op het gebied van full-frame camera's bestaat uit Canon lenzen van 135 tot 300mm en super telefoto, welke Canon objectieven van 300mm en meer heeft. Ongeacht van hoe ze gecategoriseerd worden, is de definitie van een telefoto objectief, een lens met beeldhoek nauwer dan 35°. Super telefoto's hebben beeldhoeken die beginnen bij 8° en vernauwen naar 3° op een 800mm lens.
Net als wijde hoek objectieven die objecten en hun omgevingen kunnen vastleggen, kunnen telefoto's wanneer je deze dichterbij en met de wijdste aperturen gebruikt, het onderwerp van de omgeving isoleren. We benoemen dichterbij, omdat wanneer je focust op objecten die zich verder weg bevinden, telefoto objectieven schijnbaar de fysieke afstand tussen het onderwerp, de voorgrond en achtergrond comprimeren.
Bij telefoto lenzen van 400mm en langer kunnen meerder objecten die tientallen meters van elkaar gescheiden zijn, er uit zien alsof ze tegen elkaar aan geplaatst zijn door de beeld comprimerende karakteristieken van langere telefoto lenzen.
Visueel gesproken zijn telefoto objectieven de yang van de wijde hoek yin. Een legt wijde vlakten vast en de andere gaat meer in op de details. Een lijkt meer ruimte tussen objecten in een frame te creëren, terwijl de andere ze dichterbij elkaar haalt.
Lange lenzen en stabiliteit
Als je ooit eens een verrekijker hebt gebruikt, dan weet je hoe moeilijk het is om hem stabiel te houden zodat je duidelijk een object in de verte kunt zien. Een vergelijkbare uitdaging van telefoto's, is ze stabiliseren. Een regel is dat je een lens niet met je hand vast zou moeten houden bij een sluitersnelheid lager dan de brandpuntsafstand (een 500mm lens niet lager dan 1/500, een 50mm niet lager dan 1/50, etc).
Een tripod (hoe steviger hoe beter) is de beste methode om het schudden van de camera te elimineren. Als met de hand vasthouden de enige optie is, dan is het goed om te weten dat het overgrote deel van de telefoto Canon lenzen beeldstabilisatie hebben, wat het mogelijk maakt om de sluitersnelheid tot 4 stops te verlagen.
Veel telefoto Canon objectieven hebben ook wijde maximale aperturen, welke op hun beurt ook snellere sluitersnelheden mogelijk maken. Snellere telefoto objectieven zijn groter, zwaarder en duurder dan hun kleinere apertuur tegenhangers, maar hiervoor krijg je de mogelijkheid terug om scherpe beelden te krijgen tijdens lastigere lichtomstandigheden.
Canon produceert zo'n 11 vaste brandpuntsafstand telefoto en super telefoto Canon objectieven en de enige zoom telefoto lens met een ingebouwde 1,4x teleconverter.
Op het gebied van snelheid kan je snelle maximale aperturen vinden op al deze kwalitatieve lenzen. Er is een supersnelle EF 200mm f/2L IS USM en ook een EF 200mm f/2.8L II USM, 300mm L serie objectieven met maximale aperturen van f/2.8 en f/4, een trio van 400mm lenzen met maximale aperturen van f/2.8, f/4 en f/5.6, een EF 500mm f/4L IS II USM, een EF 600mm f/4L IS II USM en een EF 800mm f/5.6L IS USM, welke je met de hand vast kan houden.
Waarschijnlijk de meest geavanceerde en zeker weten de meest optisch flexibele lange lens die Canon aanbiedt is de EF 200-400mm f/4L IS USM Extender 1.4x, welke zoals de naam aangeeft een 1,4x extender heeft, welke je op elk moment in kan schakelen door een schakelaar over te halen op de cilinder van de lens.
Zonder de 1,4x extender is de lens een snelle 200-400mm f/4 zoom. Schakel over naar de extender en de lens transformeert in een net zo snelle 280-560mm f/5.6 zoom. Voor het vastleggen van sporten en snelle actie objecten vanaf een afstand is deze lens een geschenk.
Wat al deze Canon objectieven delen zijn verscheidene combinaties van asferisch, fluoriet, UD en Super UD glas, achter focus, SWC lens deklagen en weerbestendige magnesiumlegering constructie.
Kit zooms
Veel camera's zijn beschikbaar met 18-55 kit zooms, welke over het algemeen 35mm vergelijkbare brandpuntsafstanden van ongeveer 28,8 tot 88mm op APS-C formaat camera's hebben. Afhankelijk van het camera model, zijn kit zooms iets wijder dan dit op het korte einde van de brandpuntsafstand of iets langer op de telefoto kant.
Wat je krijgt voor je geld, is een objectief die beeldhoeken vast kan leggen die ongeveer twee keer zo wijd zijn als een normale lens tot twee keer zo lang als een standaard lens. Kit zooms zijn uitstekende lichtgewicht start objectieven voor personen die voor het eerst meer leren over camera lenzen. Kit zooms zijn ook ideaal voor alledaagse uitstapjes waar je maar een camera en een lens mee wilt nemen.
Wijde en standaard zoom lenzen
In de extreem wijde zoom categorie is Canon het enige bedrijf dat een fisheye naar ultra wijde zoom lens aanbiedt, de EF 8-15mm f/4L Fisheye USM. Deze geweldige L serie lens kan uitzoomen tot een 180° cirkelvormig beeld op full-frame camera's of 180° volledig diagonaal op een APS-C formaat camera.
Andere features van deze lens bestaan uit UD glas elementen voor betere controle over chromatische afwijkingen, zwevende elementen voor scherper rand detail tijdens het dichtbij focussen (vanaf 15,7cm), een achter 3-slot gel houder, SWC deklagen en een speciale fluorine deklaag om viezigheid en vingerafdrukken van het voorste element af te houden.
Canon fabriceert vier wijde zooms. Drie hiervan zijn L serie EF Canon objectieven voor het gebruik met volle en bijgesneden sensors en ze passen allemaal makkelijk in je handbaggage.
Voor APS-C digitale spiegelreflexcamera's biedt Canon de EF-S 10-22mm f/3.5-4.5 USM, welke de brandpuntsafstand van 16-35,2mm dekt (gelijk aan 35mm, 107° tot 63° beeldhoek). Deze lens heeft drie asferische lens oppervlaktes, een Super UD element, focus vanaf 24cm en USM AF ondersteuning.
Voor full-frame camera's bestaat het aanbod van Canon uit de EF 16-35mm f/2.8L II USM (108° tot 63° beeldhoek) en de EF 17-40mm f/4L USM (104°-57° beeldhoek), welke een stop langzamer, ongeveer 20% lichter en ongeveer de helft van de prijs van de eerst genoemde is. Beide zijn L serie Canon objectieven welke hoge prestaties bieden.
Canon fabriceert momenteel zo'n 12 standaard zooms, waarbij acht van deze EF-S bevestigingen hebben die exclusief gebruikt kunnen worden met Canon APS-C digitale spiegelreflexcamera's. Met de uitzondering van de constante apertuur EF-S 17-55mm f/2.8 IS USM, hebben al deze objectieven variabele aperturen die uiteenlopen van f/3.5 voor de wijde hoek tot f/5.6 voor de telefoto brandpuntsafstand.
Aan het wijde uiteinde van hun brandpuntsafstanden begint elk van deze lenzen bij 15 tot 18mm (84° tot 74° beeldhoek) en gaan zo ver als 55 tot 200mm (27° tot 7° beeldhoek). Alle EF-S Canon lenzen in deze groep hebben beeldstabilisatie en vele hebben een USM voor snelle autofocus actie. De nieuwste kit zoom van Canon, de EF-S 18-55mm f/3.5-5.6 IS STM, heeft een STM motor in plaats van een USM drive.
Voor full-frame camera's biedt Canon vier EF serie zooms. Drie hiervan zijn L serie optica, namelijk de EF 24-70mm f/2.8L II USM, EF 24-70mm f/4L IS USM en EF 24-105mm f/4L IS USM. Deze hebben full-frame beeldhoeken van 84° tot 34° (70mm) of 23° (105mm). De vierde lens is een EF 28-135mm f/3.5-5.6 IS USM (75°-18° beeldhoek). Afgezien van de EF 24-70mm f/2.8L II USM hebben al deze lenzen beeldstabilisatie en kunnen ook gebruikt worden op alle Canon APS-C digitale spiegelreflexcamera's.
Telefoto zoom lenzen
Canon biedt in totaal zo'n 13 tele zooms, welke uiteenlopen van L serie alles-in-een zooms, zoals de EF 28-300mm f/3.5-5.6L IS USM (75° tot 8° beeldhoek), die zo'n beetje alles vast kan leggen wat je kant op komt, tot de snellere klassieke zooms, zoals de EF 70-200mm/f2.8L USM (34° tot 12° beeldhoek) en zijn broertje met beeldstabilisatie, de EF 70-200mm f/2.8L IS II USM. 11 zoom Canon objectieven hebbne EF mounts en twee hebben alleen EF-S, voor het gebruik met APS-C digitale spiegelreflexcamera's.
Een interessant aspect van Canon lenzen (vaste brandpuntsafstand en zoom) zijn de keuzes die Canon hun klanten biedt. Zo produceert het bedrijf bijvoorbeeld vier 70-200mm L serie zoom lenzen. Twee hebben maximale aperturen van f/2.8 voor personen die maximale prestaties nodig hebben tijdens omstandigheden met weinig licht en twee kleinere en lichtere versies met maximale aperturen van f/4 (1 stop langzamer). Elk van deze uitstekende zooms zijn beschikbaar met of zonder beeldstabilisatie en Canon biedt vergelijkbare opties in andere lens categorieën.
Tilt-shift lenzen
TS-E tilt-shift Canon lenzen bieden personen met digitale spiegelreflexcamera's de mogelijkheid om architectuur en product taken vast te leggen met de tilt en shift besturingen, die vergelijkbaar zijn met de besturingen die je voorheen alleen maar op grote camera systemen terug kon vinden.
Vanwege de complexiteit van tilt-shift lens ontwerpen hebben TS-E Canon objectieven alleen maar handmatige focus, maar ze bieden wel volledig automatische diafragma controle, UD glas en asferische elementen om afwijkingen te minimaliseren, achter focus, acht afgeronde iris diafragma bladen om natuurlijk uitziende details die niet in focus zijn te bieden, solide weerbestendige constructie en SWC lens dekkingslagen.
Het is belangrijk om te onthouden dat de tilt-shift besturingen die mogelijk gemaakt worden door deze lenzen, niet gelimiteerd zijn tot commerciële en technische taken, maar ook goed gebruikt kunnen worden in creatieve, fijne kunst toepassingen.
Canon biedt een keuze van vier TS-E tilt-shift lenzen, waarbij de wijdste de TS-E 17mm f/4L is. Dit objectief maakt het mogelijk om ongelofelijk dramatische interieur en exterieur foto's vast te leggen. De TS-E 17mm is ook een uitstekende tool voor het fotograferen van architectuur modellen en product fotografie.
Naast dit objectief produceert Canon ook de TS-E 24mm f/3.5L II wijde hoek, een TS-E 45mm f/2.8 normale lens en een TS-E 90mm f/2.8 korte telefoto. Alle TS-E Canon lenzen hebben de mogelijjk om het verticale focusvlak te kantelen en verplaatsen met +/- 90° naast een bewegingsruimte van +/- 8,5°.
Veel software applicaties hebben perspectieve controle functies, welke keystone verstoring kunnen corrigeren. De correcties zijn elektronisch en de resulterende bestanden bevatten geïnterpoleerde beeld data. Deze zelfde verstoringen die in de camera met het gebruik van TS-E lenzen worden gecorrigeerd, worden optisch gecorrigeerd en bevatten geen sporen van verzonnen beeld data. Op het gebied van beeldkwaliteit kan geen enkele elektronische interpretatie van data het detailniveau nabootsen die je alleen maar krijgt bij een kwalitatieve lens.
Macro lenzen
Veel non-macro objectieven kunnen erg dichtbij focussen, maar alhoewel dit goed is voor het uitbreiden van de beeldkwaliteiten van een lens, zou je dit niet moeten verwarren met de flink gecorrigeerde, scherpe rand tot rand, vlakke veld beelden die je alleen maar krijgt met een echte macro lens. In tegenstelling tot conventionele objectieven, zijn macro lenzen ongeëvenaard wanneer het aankomt op oploskracht over het gehele beeld, zelfs bij de meest dichte focusafstanden.
Canon heeft het meest uitgebreide aanbod van macro lenzen in de industrie. Deze zijn ontwikkeld om de fijnste details vast te leggen bij vergrotingen van de helft tot 5x en met een keuze van brandpuntsafstanden van 50mm tot 180mm, is er een Canon macro objectief beschikbaar voor elke taak van dichtbij die je mogelijk hebt.
Voor extreem gedetailleerde foto's van dichtbij biedt Canon de MP-E 65mm f/2.8 1-5x Macro lens, welke naadloos handmatig kan focussen tot vijf keer groter dan normaal en dit zonder het gebruik van verlengingsbuizen, waardoor hij onmisbaar is voor industriële, commerciële en fijne kunst toepassingen.
Alhoewel het misschien overbodig lijkt om zes lenzen aan te bieden die tot de helft of volledige grote kunnen focussen, is het belangrijk om te onthouden dat het niet altijd mogelijk is om dicht in de buurt van wild te komen, flink verlichte studio opstellingen en situaties waarbij de camera, lens of de persoon achter de camera een schaduw op het onderwerp laat vallen. En net als de brandpuntsafstand van een conventionele lens de visuele karakteristieken van een foto beïnvloeden, geldt hetzelfde voor macro objectieven.
Afhankelijk van de lens bieden macro Canon lenzen volledige of halve grote reproductie verhoudingen, cirkelvormige diafragma bladen, handmatige focus overschrijving voor kritische focus, USM focus drives, beeldstabilisatie, innerlijke focus, zwevende elementen en UG glas elementen.
Om een levensgroot beeld te creëren met de Canon EF 50mm f/2.5 Compact Macro, welke maar tot de helft vergroot, fabriceert Canon de Life-Size Converter EF (4 elementen in 3 groepen), wat de vergrotingsverhouding van de eerder genoemde lens vergroot tot levensgroot.
Canon EF verlengers
Lens verlengers zijn een relatief goedkope, ruimte besparende methode om de brandpuntsafstand van je bestaande objectieven te vergroten, zonder dat je de afmetingen van je cameratas hoeft te vergroten. Om de brandpuntsafstanden van bepaalde EF serie Canon lenzen te vergroten biedt Canon de Extender EF 1.4x III, welke de brandpuntsafstand van de lens vergroot met 1,4x en de Extender EF 2x III, welke de brandpuntsafstand van bepaalde EF serie Canon objectieven verdubbeld. Beide verlengers behouden volledige AF functionaliteit wanneer ze gebruikt worden met EF serie Canon lenzen die compatibel zijn.
De Extender EF 1.4x III bevat zeven elementen in drie groepen, vergroot de brandpuntsafstand van de lens met 40% en verlaagt de effectieve apertuur van de lens met 1 stop. De Extender EF 2x III verdubbeld de brandpuntsafstand van de lens en verlaagt de effectieve apertuur van de lens met 2 stops. Deze verlenger heeft negen elementen in vijf groepen en biedt een ingebouwde microcomputer voor naadloze communicatie tussen de camera, verlenger en lens.
Naast de weerbestendigheid en constructie attributen van de Extender EF 1.4x III, biedt de Extender EF 2x III ook fluorine lens deklagen voor een betere bescherming tegen viezigheid en vingerafdrukken.
Beide verlengers zijn alleen maar compatibel met vaste brandpuntsafstand L serie objectieven van 135mm en langer en ook met de EF 70-200mm f/2.8L, EF 70-200mm f/2.8L IS, EF 70-200mm f/4L en EF 100-400mm f/4.5-5.6L. Daarnaast zou je een kijkje moeten nemen naar de handleiding van de lens of camera behuizing voor volledige compatibiliteitsinformatie.
Canon EF-M lenzen
Er zijn momenteel twee EF-M objectieven beschikbaar voor de Canon EOS M serie systeemcamera's. Een EF-M 18-55mm f/3.5-5.6 IS STM en een EF-M 22mm f/2 STM pannenkoek lens.
De eerste is een kit lens voor de Canon EOS M camera. Hij is een stuk kleiner dan zijn EF-S tegenhanger en biedt 28 tot 88mm zoom, video vriendelijke STM AF motor, 4-stops dynamische beeldstabilisatie en een innerlijk focus design.
De tweede optie is kleiner en sneller en biedt een 35mm vergelijkbare pannenkoek lens, welke een cirkelvormig 7 bladen apertuur, stille STM drives voor geluidsvrij video opnemen en focus vanaf 15cm biedt.
Conclusie Canon lenzen & objectieven kopen gids
Objectieven zijn niet een simpel onderwerp en het zijn ook geen items die je zonder enig onderzoek op de gok zou moeten kopen. Of je nu een gretige enthousiasteling of een werkende professional bent, de kans is groter dat je je camera behuizingen veel vaker zult vervangen dan je lens. Dit betekent dat wanneer je een lens gaat kopen, je duidelijk je behoeften en verwachtingen in kaart gebracht moet hebben. Als je dit doet, dan is de kans groter dat je de compartimenten in je cameratas efficiënt zult vullen met lenzen die je echt nodig hebt.
De reputatie van EF serie Canon lenzen is gebaseerd op een aantal sterke punten. Het belangrijkste punt, is de toewijding van Canon om objectieven in alle brandpuntsafstanden te bieden (vaste brandpuntsafstand en zoom) en die bij de prestatie en budget behoeften van hun gehele klantenbestand passen, zowel professionals als enthousiastelingen. Met tientallen jaren ervaring en feedback van generaties professionele fotografen en geavanceerde enthousiastelingen, heeft Canon een standaard neergezet en behouden die in de gehele industrie gerespecteerd wordt.